iklan atas

Mari mari mari..

Thursday, January 5, 2012

::Perjalanan Haji 1432H - Tawaf & Saei::

17/11/2011 10.30am(waktu mekah)

Assalamualaikum..

Hari nie nak cite pasal tawaf dan saei..

lepas selesai melontar n bermabit, tiap2 malam akan ada kenderaan yg akan bawak staff yg boleh selesaikan haji  ke Masjidil Haram..macam aku lambat setel..sebabnye elok2 je selesai bermabit tue, aku tak suci..

so kebanyakan staf RP dah selesaikan haji dorg..tinggal la aku dan ade 2org lagi tak bleh setel lg..uhuhuhuh...
dan mase tue gak dah start ada pergerakan RP ke Madinah..
so pape pon dorg kene setelkan cepat..

::kitorg paling last setelkan haji, tp jemaah masih penuh::

bile dah suci tue, baru la aku dapat nak selesaikan haji..
nasib mase dgn aku tue ade ustazah..
die la yg bg tunjuk ajar sepanjang nak mule tawaf n saei..
kitorg la team paling last setelkan haji..ihihihi..

kalo tak betol tawaf, saei dah tak sah..
bile dah tak sah, masih dlm larangan ihram yg 3 tue..
alhamdulillah ade ustazah dgn aku..
dpt gak ilmu serba sedikit..

jadi mase tawaf haji nie, perasaan die lain mcm skit..
mase wat tawaf sunat n umrah, tak terase mcm wat haji nie..
mase nie rase mcm syahdu pon ade(aku kan tak abis2 dgn syahdu..ihihih)
tp btol...lain je rase..
aku terpk kan yg bile dah selesai saei semua, aku dah jadi Hajjah(alhamdulillah)
and aku pk tanggungjawab aku dah makin besar..
aku kalo boleh nak tinggalkan la ape2 yg buruk dlm diri aku nie..
nak berubah jadi Muslimah yang diredhai..
insyaAllah..
(doakan aku ye..)
uhuhuuh aku pk dkt Malaysia nanti, takut aku lalai mcm sebelum nie..
mase dkt mekah, mane nak ingat sgt pasal duniawi nie..
pasal pakaian lagi..
uuhuhuhuh..
takutnyee..

pape pon aku nak berubah slow2 laa..
takde la drastik sgt..
t org ckp "die nie ckp tak serupe bikin" la plak..
ihihihiih..

oh yee..
selain tawaf umrah n tawaf haji,
aku berpeluang jugak wat tawaf sunat bile ade kelapangan lepas waktu kerja kul 10pm tue..
biasenye transport akan hantar kami ke Masjidil Haram kul 10.30pm, and kitorg akan balek PRS dlm kul 1.30am or 2am..

amik mase lame sbbnye, kadang2 kita teman patient wat tawaf n saei haji..
biase siap dlm mase 2jam..
so, yg wat tawaf sunat tue ade la mase nak wat solat sunat, doa lebeh skit kat Masjidil haram..
ade jugak yg wat tawaf kidai..
iihihihih..

ok2 balek kepada topik..

selesai tawaf, solat sunat lps tawaf semua,
kami pon buat saei..

mase saei nie aku suke..
sbbnye kita ulang alik dari Safa ke Marwah..
dan mase nie la kita dpt ingat balek pengorbanan Siti Hajar nak cari air utk anak die...
ulang alik 7kali, mmg wat kita insaf..
jauh takde la jauh sgt jln tue..
tak terase sgt pon sbbnya kita pon jln smbl berzikir kan..
alih2 dah siap 7pusingan..
syukur..

::dkt marwah::

::selesai saei::

emmm bile dah selesai saei nie..
maka selesaila perjalanan haji 1432H aku..
syukur semua dipermudahkan..
  
::alhamdulillah dah selesai.. :) ::

so lepas nie entry pasal aktiviti2 mase dkt mekah, shopping dkt jeddah je la kot..
pastu entry last maybe entry mase nak balekk...

ahhh sedeh..uhuhuhuh..
okla bye..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...