iklan atas

Mari mari mari..

Monday, January 9, 2012

::Aktiviti di Mekah::

23/11/2011 8.30pm(waktu mekah)

Assalamualaikum

Alhamdulillah perjalanan haji dah selesai..
pesakit2 dkt pusat rawatan pon dah berkurangan(kurang skit laa) sebab dah ada pergerakan ke Madinah (ni utk jemaah yg masuk Mekah wat haji dulu, lps tue balek malaysia dari madinah) dan juga penerbangan balik ke Malaysia..

so far team RP dan juga team kami dah tak berapa nak sibuk sgt..
tapi daily tasks masih dijalankan macam biasa..so hr nie nak share pasal aktiviti2 yang kitorg wat masa berada di bumi Mekah nie..
jom jom jomatun..ihihihiih..

::kenduri kendara di sotoh::
korang tau tak sotoh nie ape? actually aku 1st time dgr jugak sotoh nie(tak tau la perkataan melayu ke, english ke atau bahasa arab)..arab kot sbb aku search kat gugel mcm tak jumpe je maksud sotoh nie..ke ejaan aku salah pon tak tau laa..
ihihihi ok2 balek kepada tajuk..sotoh nie mcm area terbuka dkt bahagian tingkat atas sekali sesebuah building tue..rasenye most of the building dkt sini ade sotoh..so sotoh nie digunakan mase wat kenduri atau ape2 majlis sepanjang kitorg dkt PRS nie..biasenye majlis start dgn solat maghrib berjemaah, bace yasin atau tahlil, solat isyak berjemaah lps tue makan makan makan..:)

kalo waktu majlis, makan biasanya dalam talam..so duduk la dlm group (biasa 5-6org Malaysia) utk satu talam tue..lagi ramai lagi bagus tak membazir..uhuhuhuhuh..ape yg diberitahu oleh kawan arab mase dkt sana, satu talam tue biasenye 2-3org Arab nye serving..byk weiii..aku tak sampai suku pon makan..banyaaakkk...

::makan nasi bertalam2, kembung perut senang hati::

aku rase sepanjang dkt PRS tue, almost every week kot ade kenduri..kalo tak dpt PRS, pusat rawatan Aziziah wat kenduri..so kitorg akan gi ke tmpt dorg utk hadirkan diri..tp memang seronok duduk dkt sotoh tu..bleh makan2 sambil ditemani bintang2 dan bulan..pastu malam kan sejuk..memang pakai sweater je kalo gi kenduri kat atas tue..seronok sgt..

::makan2 lepak2 dkt safa::
ahahhaa aku kat sini kerjenya makan je..mane tak mok2..sini nak jumpe ikan dah la jarang..hari2 ayam, pastu kambing..esoknye ayam lagi, pastu kambing..memang ulang2 tue je laa..ihihihihih..so bile lepas kerja kul 10pm tue, biasenye aku join la mutawwif aku ikut die gi minum2 makan2 dkt safa..safa nie restoren la kat sini..ingat tak aku pernah mention yg dkt sini pompuan takle makan dine-in? ihihihihi tak bace lettew..
tp safa nie ok..pompuan boleh masuk kirenye tak strict sgt laa..
safa nie jenis restoren yg duduk atas lantai..bukan makan atas meje makan tue..selalunye bile plan2 nak makan dkt safa, mesti nasik mandi(nasik dalam talam) tue kitorg cube elakkan sbb takmo membazir..ahahahahaha..konon2 makan yg ringan2 je laa..tapi takde nye..

hasrol tu badan je kecik makan byk..ahahahaha..end up nye nasik talam tue mesti ade dlm menu..kalo makan dkt safa, sure aku pose esok hr nie..ahahahahhaha..selain nasik dalam talam, aku suke teh pudina n muhalabiyah..khunafak pon aku suke..tp aku lg prefer muhalabiyah..sedap dap dap..ahahahahaha..

makan2 borak2 dkt situ, dlm kul 12am br terhegeh2 nak balek..pastu tdo, memang gemok la kat sane kaaannn? ihihihiihh..
::ade cushion utk bersandar:: 
::ni nasik mandy ayam + kambing:: 
::hasrol yg lupe daratan:: 
::i loooovveeee muhalabiyah:: 
::pak arab nie tetibe ajak hasrol bergambar::

::belanja barang dapur di BinDawood::
ihihiih..belanja barang dapur? merepek je..sini mane de masak2 pon..makan sumer dah siap..ihihihihih..
aku slalu ajak hasrol gi bindawood nie..bindawood nie ala2 mcm Giant laa..sumer barang pon ade..alamak takde plak gambar bindawood..uhuhuhuhuh..
biasenye aku n hasrol gi sini sebab nak beli coklat..(mok mok mok lagi) coklat Galaxy..serius sedap..lagi sedap dari Cadburry..ihihihihi..

::nie salah satu, galaxy flutes::

Galaxy nie byk gile jenis coklat die..aku and hasrol biase beli berkotak2, kejap je abis..ahaahahha..memang dasar mok..selain coklat galaxy pon ade chocolate cake, air coklat..sumer kitorg bantai rasa..ahahhaha..kat malaysia macam takde je..uhuhuuhh..kene beli byk nie nak bawak balek malaysia..uhuhuhuh..dah2 gemok2..

selain gi beli coklat, kitorg pon kadang2 saje nak jalan2 keluar dari PRS..bukan beli pape pon..ihihihihih..seronok tgk pak arab berborak..ahahahahahaha..

::puasa ganti::
alhamdulillah sepanjang dkt Mekah aku dapat berpuasa dengan jayanya tanpa ada rasa lapar..syukur..(sbb malam tue dah makan dkt safa, memang kenyang la esok harinye..ihihihi)..kat sini waktu siang die mcm cepat je berlalu..so puasa mcm tak rase sgt laa..ke aku yg sebok dkt sana, tak tau laa..ikutkan same je waktu arab n malaysia..beza 5jam je..pastu malam pon takde la cpt sgt pon..tp rase kejap je siang..
yang aku syukur sgt2 kan..(bukan nak riak ke ape..uhuhuhuh)..sepanjang aku berpuase dkt sini kan..kadang2 ade la terdetik nak makan tue makan nie..alhamdulillah, tak mintak pon dkt chef(pak akob), mase buka pose, ade je makanan yg aku terdetik tu..uhuhuhuhuh..pak akob biase masak extra skit utk org yg berpose..mcm lauk2 menu harian tue ayam ke kambing ke, t ade la die masak sambal ikan bilis ke..telor goreng kee..alaa makanan2 simple..
aku pon kadang2 sahur makan coklat je..ahahahaha..pastu tdo balek..serabai kan? uhuhuuhuhh..tp best la pose dkt sana..rase bertenaga je..(psikologi kot..ihihihih)

::minum susu unta::
haaaa pasal susu unta ni, aku bukanlah org yang minum susu pon..memang dari kecik aku tak minum susu..mak aku kate aku la paling susah nak minum susu..sbb tue pendek..(bak kate mak aku laa..ahahahah)..pastu mase mengandung pon aku dipaksa minum susu untuk tumbesaran aish di dalam kandungan..t malam2 hubby aku wat susu, aku wat2 tdo..pastu die pakse2 minum pon aku keras je wat tdo..ahahahaha..
konon insaf nak minum susu mase dkt ofis, sampai bersalin pon aku tak minum....ahahahaha kantoi plak tue hubby gi amik barang dkt ofis, tgk ade tin susu mamil mama tue, die bukak penoh lagi susu kat dlam tue..memang kene bebel arr..ahahahaha..

ok2 fokus..pasal susu unta nie, actually aku tanye je dkt kawan arab thailand nie, sedap ke susu unta..aku n hasrol nak rase sikit je pon..sekali die bawak sebalang uhuhuhuh..pengsan aku nak menghabiskan susu tue..

mase mule2 aku rase(actually aku tak suke minum susu sbb ade bau lembu/kambing)..ntah ade mcm satu bau tue tak sure la korg ade bau tu ke tak..ihihihih..aku minum sikit je sbb takut muntah..(drama)
tapi susu unta tue, mcm ok laa boleh telan..takde la bau unta ke bau peloh arab yg perah susu tu ke..ahahah..aku pakse gak org2 lain minum susu tu..takkan aku nak minum sorg..

pastu kan aku minum2 5gelas susu unta..hasilnya? aku pening2 mabok2 sepanjang malam tue..hasrol minum sikit pon nak pengsan, lagi la aku yg minum bergelas2..ihhihihi..pastu sister kat situ ckp, kalo tak biase minum susu unta, memang ade effect laa sbb katenye susu unta tue panas mcm susu kambing..(ntah aku tak tau, tak penah minum susu..) malam tue aku rase loya2, muke aku jadi merah padam..ahahaha nie org perasan, siap tanye nape muke aku merah..aku jawab aku minum susu unta..free2 je kene gelak dgn org..ahahahahah..

::muke nervous baru dpt susu unta:: 
::ahh ngeriiiii:: 
::hasrol over..ihihih::

::lawatan2 dari org2 besar TH::
waktu lawatan org2 besar nie, biasanya team PHIS kene prepare la kemungkinan utk di interview berkaitan dgn system PHIS yang kami sediakan..dorg pon biasanya datang secara mengejut..kadang2 ada miting dkt PRS, so kene prepare je laa..system nak kene run smoothly..ward rounding jalan mcm biasa..PRS nie kan main centre, so ape2 aktiviti2 mcm miting2, diskasen, presentation, biase dorg wat dkt PRS...

so far, kalo ade lawatan dari luar, aku n hasrol akan stand by, wat2 sebok dkt celah2 dorg..hiihihih..
tapi tak de pape pon..

::tawaf sunat::
macam entry seblom nie dah ceritakan pasal tawaf sunat..so aku cube amik peluang utk wat tawaf sunat selagi sempat..seronok..aku tawaf dkt tingkat bawah(yg betol2 keliling kaabah tu), tingkat due(tingkat utk jemaah yang gune wheel chair), dan juga tingkat atas sekali(tingkat yg open air)..kalo wat kat tingkat ats tue, letih skit la sbb jauh nak tawaf..tp mak ok je sebab makan dah byk kan? so kene la jalan lebih skit..ihiihhihih..

lepas tawaf sunat, wat mane2 yg sunat, tunggu coaster smbl makan aiskrim..ahahahahaha..sejuk2 pon kitorg bantai je makan aiskrim..ahahaahaha..kelakar tp tue la kenyataannya..dah tawaf(konon2 nak exercise skali), makan aiskrim plak..


mmm rasenye tue je la aktiviti kitorg..ulang2 mende yg same je makan dkt safa, gi bindawood..entry next is shopping di Jeddah..sbb POM dah bg greenlight utk kitorg gi sane jalan2..passport pon dah dpt..so boleh la keluar mekah..ihihihihi



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...