iklan atas

Mari mari mari..

Thursday, January 6, 2011

rindu STF

ntah nape tetibe aku rindu dkt sekolah..walaupon aku ddk jhr, tp nak masuk sekolah balek mcm tak tau nak jumpe sape..nak jumpe cikgu2, mcm segan sbb aku bukan la student yg dikenali sgt..ahahhaha..tp btol aku rindu kat sekolah..byk sgt kenangan mase kat STF nie..

::logo skolah::(tq to STF website)

* mase mule2 smpi dorm(family aku tak hantar pon dr sarawak sbb kitorg pegi beramai2 ikut rombongan Yayasan Sarawak..) aku tak sedeh pon..aku nangis pon mase kat airport Kch je kejap sbb aku tgk kawan aku nangis, aku jd sebak..ahahahha..

* aku mule homesick mase form1 tue lepas dah setel2 dapat dorm, kemas2 bj dalam locker, waktu kat surau..mase tue tetibe aku jadi sayu smpi aku tahan2 sebak nak nangis..ahahaha..alaa biase la br 1st time pisah jauh dgn famili..biase la tue dak2 homesick..

* pastu masuk kelas utk prep malam, (1st time masuk kelas, sbb kitorg dr Sarawak cam lambat skit register skolah..so kawan2 lain dah abis orientation, dah stat blaja, br kitorg 4org terhegeh2 masuk..)mase tue, tgk kawan2 br, cam segan2 nak tegur..

* pastu senior2 pon cam ok..dorg byk membantu..ye laa form1, ape je yg tau sgt..rasenye sume dulu pon mak yg wat..kalo bukan mak pon, maid yg tlg..so, bile masuk hostel, mmg kene independent sendiri, dan tunjuk ajar dr akak2 senior..

* kami junior2 kene hormat senior2..kalo terserempak senior, kene bagi salam..kene panggil kakak which mmg aku rase bgs sbb hormat org yg lebeh tua..

* best bile lunch, masing2 berlari2 ke dining hall dr kelas nak makan..ahahhaa..padahal sumer org pon dpt makan..tp ntah mcm best plak lari2 ke dining hall..lauk2 pon best walaupon makan nasik kawah jek..paling suke lauk daging dendeng..sedap..

* pastu tiap2 hr khamis, kitorg ade formal dinner..formal dinner kene pki bj formal sekolah, makan semeja dgn senior/junior(tiap2 org mmg dah ade list duduk meje mane) pastu ade aiskrim..mase nie kitorg di ajar makan secare beradab sopan pakai sudu garfu..


* pastu malam Khamis sumer kene gi tgk Ehwal Islam kat surau..nie Ehwal Islam yg dlm tv3 kot dulu..lupe dah..skang dah tak tgk pon..tak bagus btol..


* pastu wikens jgn harap la nak bgn lambat..ahahahha..sabtu ahad pg ade je aktiviti ikut turn..riadah pagi, qiamulail n usrah pagi..mase form1 form2, rajin la pegi..bile dah besar skit, mule la escape..bukan slalu tp kadang2..eheeheh kantoi je kalo ade prefect/ajk surau yg bace..alaa..tak slalu..riadah tue kitorg nie kene la berjogging utk kesihatan yg lebeh baek..kadang2 kitorg tak lari satu STF pon..

* kadang2 malam2 ade latihan fire drill..nie pon lawak gak..daripada dorm tue, kene lari selamatkan diri ke padang STF dalam mase bape minit ntah..sape tak smpi, cikgu ckp org tue rentung angus dlm dorm..ade gak yg rentung sbb tdo mati..ahahahha..tp aku biase nye selamat laa..dgn bj tdo kami berlari2 dlm kegelapan..

* malam sabtu ade wayang..tak dpt kuar tgk wayang btol2, dpt tgk wayang kat hall skolah pon jadi laa..bayar rm1 sorg, free sitting, tgk la wayang mendongak tgk screen..lawaknye sbb tgk cite dr cd, so ade break utk tukar cd1 ke cd2..ehehehe..ade jual2 juge..aiskrim, roti..nie kelab koop yg wat..

* kalo tak tgk wayang, jalan2 la keliling compound tgk kereta yg lalu lalang, tak pon duduk dorm makan rojak kantin, kalo tak pon duduk kat bilik tv blok masing2..

* paling tak suke kalo dekat dgn hr sukan..t tiap2 ptg ade latihan lari2 ikut blok, pastu kawad kaki..aku tak suke sukan2 tapi aku suke sorak2..tp aku tiap2 tahun pon masuk marching block..best..t tiap2 malam kitorg wat latihan dkt blok..kiri kiri kiri kanan kiri..ahahahha..pastu ade wat performance mase kawad kaki, mase nak tabik hormat kat VIP yg dtg..

* pastu bile hr sukan, kulit jd gelap skit sbb berjemor..mase nie seronok sbb masing2 pki bj blok masing2..blok aku kaler pepel, blok Puteri Saadong..pastu bile abis event, sumer pengsan tdo kat dorm..

* pastu sekolah ade gak wat aktiviti tapi ikut perayaan biasenye..cth mcm pertandingan nasyid antara blok ke..nasyid antara kelas ke..ape2 je laa..dah tak ingat 10 thn lepas tinggalkan skolah..

* pastu kalo prep malam, biasenye bising sgt bangunan kelas sbb masing2 sebok bergosip..bukannye blajar..tp, bile dgr siren cikgu bunyi, suare cikgu menjerit, tetibe sekolah jadi senyap sunyi..bunyi unggas2 dan cengkerik je yang kedengaran..ahahhaha lawak arr mase nie..masing2 bertukar jd pelajar yg rajin yang wat homework dgn kusyuk skali..

* pastu tiap2 tahun pelajar form5 akan wat Sumbangsih..Sumbangsih nie mcm event form5, dorg wat la jual2 makanan, food ke ape, event mcm pertandingan ratu cantik, pertandingan nyanyi n ape ntah lg, duit yg dapat hasil kutipan akan didermakan dkt sekolah..

* pastu kitorg kat skolah ade main mcm SMJM..ape SMJM? senior message, junior message..waktu nie tak kesahla ko nak bg message ala2 kreatif dkt sape2 yg korg toingkan..tak sure kat skolah lain ade main tak mcm nie, tp kitorg ade..kadang2 main by class (cth: form4 main dgn form2),by dorm(cth:E3-3 dgn E1-2)..and ade gak yg main nak wat adek angkat, kakak angkat..biase la dok hostel nie, kaseh sayang pon keliling2 skolah gak..cikgu2, kawan2 satu tingkatan, adek2 junior, akak2 senior..tue yg merapatkan hubungan kitorg tue..even smpi skang kalo dgn senior, aku still panggil akak kalo msg or dlm fb..

* pastu each form pon ade gak kadang2 wat jualan dedication..yang nie mcm cth form tue wat jualan dedication bunge ros + sweets..so, dorg akan pegi kat tiap2 kelas dr f1 smpi f5 bg form utk isi, dr sape, nak bg sape, ape ucapan die..ahahah nie cth ye..tp lebeh kurang mcm tue la jualan dedication tue..waktu nie best la sbb dpt tau sape paling glemer kat skolah, skandal2 adek angkat sumer..and ade jugak di dedicate kan dkt cikgu2..


* pastu bile ujung thn, seblom cuti skolah pjg, akan ade dorm party which is illegal party..kalo kantoi dgn warden or cikgu2 disiplin, mmg kene denda berdiri ala2 batman dkt pagar tenis court..ehehhe..biasenye planning2 nak wat party nie akan dirahsiakan dr golongan2 pengawas skolah..uhuhu bahaye..tp best bile wat dorm party nie..block party pon best gak...walaupon wat kat skolah, tp mcm happening arr..lawak je kalo teringat kisah2 mcm nie..


* pastu kalo hari guru 16 Mei, nanti akan ade sambutan gak kat skolah..yang nie pon best gak sbb cikgu2 dapat byk hadiah dr murid2..ade yg wat sendiri, ade yg beli kat luar, tapi tak kesah pon..sumer tu menunjukkan kasih syg anak murid dkt cikgu2..pastu nanti setiap form akan wat banner form masing2 utk sambutan tue nanti..pastu gantung kat hall..pastu cikgu2 akan ade yg wat persembahan..best2..makan pon cam special skit la hr tue..


* hari merdeka pon same..kalo jatoh hari merdeka kat skolah, t ade wat event cam drama block berunsurkan sejarah2..waktu nie masing2 tunjuk bakat berlakon, bersungguh2 nak wujudkan watak laki dlm drama, lukis misai laa, rambut sikat style laki..pastu nanti smbt merdeka kul 12am rmi2 dgn bendera2 Malaysia..dgn cikgu2 skali..seronok..


* pastu kalo nak dkt PMR/SPM, skolah akan anjurkan bacaan yassin dan solat hajat, parents candidates akan dtg skolah utk join program..mase aku, my parents tak dpt dtg sbb dorg pon dkt sarawak, tp doa dorg sentiasa bersama aku..waktu nie la aku menumpang kaseh parents kawan2 yg dtg..sob sob..


* pastu hujung tahun ade dinner anjuran form2 sendiri..waktu nie nak glamer pki bj lawa2 kat dinner tue..

byk sgt kesah yg kalo bleh aku nak sharekan dlm blog nie..biar aku tak lupe sumer memori2 indah mase kat stf..tp byk sgt..ehehhe..nie je la dulu..ape2 pon, aku sgt sygkan skolah aku..

::nie lirik lagu skolah aku::
* versi BM

Maju maju maju segera maju
Berbaris menempuh rintangan
Tun Fatimah maju bersama maju
Mencapai cita-cita
Dan harapan ibu pertiwi
Kamilah penuntut Tun Fatimah
Mendukung cita-cita yang suci
Bergerak maju cita dituju
Di bawah semangat dan urat nadi
Serikandi Tun Fatimah
Muzik : Juliette Lai
Lirik : Ainon Mohd
* English Version
Together we join hands to reach our goals,
With spirit and dignity we stand,
Tun Fatimah you will always be our leader,
Our quest is fulfilling the hopes of our nation.

We are the generation of tomorrow,
To be the guide to show what we can be,
Tun Fatimah you have our promise,
We'll be the guide, we'll be the light,
and be your pride,
United we stand, Tun Fatimah.

::nie plak pic2 kawasan skolah..::(pic from STF's FB)




ohhh aku sgt rindukan sekolah..


6 comments:

  1. yela syiekin,rinduuu kan skolah.
    sebab rase macam membesar kat situ kan.
    rindunya kat semua:(

    ReplyDelete
  2. best oo time sklh mngh...huhu..
    mok tulis juak kt blog eh..hehe...

    ReplyDelete
  3. dayot: kan? rindu sgt kat skolah..nangis2 dlm skolah pon dgn kawan2..uhuhuhu rinduu..:(

    abg: best oo..cpt bang polah entry pasal skolah juak..<3

    ReplyDelete
  4. kau igt lagi tak your neighbour next door??ke dah lupa??kita berjiran tau!!

    ReplyDelete
  5. amiza: of coz aku ingat ko jiran seblah..and juge ahli koir..lalalalala :-"

    nanaazlia: haah sgt rindu mase kat skolah dulu2..uhuhuhuhu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...