iklan atas

Mari mari mari..

Saturday, January 8, 2011

popkek

salam sumer..

semalam office ade wat makan2..so aku pon bawak la popkek buatan sendiri ke office..
buat sendiri je..
resipi copy dari tenet..
byk sgt version, so aku pki je mane2 resipi yg ade..
tp aku edit skit2 resipi ikut selera hati..

so, nie resipi:
1 acuan kek sponge (yg nie aku beli kat tesco je perise orange)
kalo korang nak perisa lain pon boleh..

250gm ++ cream cheese..
nape ade ++? sbb mule2 aku letak 250gm, pastu bile dah campor dgn kek,
tak berape nak rata, so aku add lebeh skit cream cheese tue..
aku rase penggunaan cream cheese nie bergantung dgn bape gm kek yg digunakan..

50gm icing sugar

utk hiasan:
dark chocolate Beryls
chocolate rice or ape2 yg kiut2 bleh je gune
paper cup

cara2 membuatnya:
ramas kek sponge smpi pecah2 dalam mangkuk A
gaulkan cream cheese dgn icing sugar smpi sebati
bile dah sebati tue, camporkan skit2 kek sponge ke dalam adunan cream cheese + icing sugar
bile dah rase mcm sebati adunan tue, wat la bentuk2 yg korang suke
aklu wat bentok bulat2 je, so wat la gentelan2 adunan tue ikut saiz cita rasa sendiri
bile dah siap, simpankan dlm peti sejuk selame 2jam
 

cara2 menghias:
bile dah siap, kuarkan dr peti sejuk
cairkan coklat beryls dgn cara double boil(aku gune warmer je, masukkan air panas dlm warmer,
 letak coklat dlm mangkuk besi, t die cair)
cucukkan bola2 popkek dgn batang lidi/batang lolipop
pastu celupkan saje dlm coklat yg sudah cair..
sambil celup, boleh colet2 skit masuk mulut..
dah celup2, ketuk2 skit batang lolipop kat tepi mangkuk, nak buangkan lebihan coklat
t nmpk cam kemas skit..cewaahh 
pastu, taburkan la chocolate rice ke kacang ke ikut suke hati korang kat popkek tue td..
pastu cucukkan batang lolipop kat polisterine
 
 biar smpi cam kering2, then masukkan ke dlm paper cup
kalo tak masukkan dalam paper cup pon takpe..
bleh makan mcm lolipop jek..
 
 

p.s:pic ehsan dr nokia6680 ku..ehehhe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...