iklan atas

Mari mari mari..

Thursday, May 31, 2012

Biz Tips: Sukses dalam Bisnes

Assalamualaikum

Alhamdulillah..sejak menceburkan diri dalam bidang biz secara serius nie, aku lebih suka membaca artikel2 berkaitan motivasi, tips2 untuk sukses, kisah2 kejayaan org2 yang dah berjaya dan macam2 lagi..semuanya sebab aku nak jadi orang yang sentiasa bersemangat, sebagai panduan untuk aku jalankan biz nie dengan lebih teratur dan juga agar aku sentiasa motivated tengok kejayaan org lain..kalau dulu aku asyik skodeng blog2 org yg dah sukses, yang dah "kaya", tapi skang aku cuba untuk capai mcm ape yg dorg dapat.."kalau org lain boleh, aku pon mesti boleh.." :)

ok laa so hr nie just nak share sedikit tips untuk sukses dalam bisnes..Point2 yang aku dapat nie dari SINI (credit to Adam Narzuan) and aku cube elaboratekan mengikut pendapat dan cara aku sendiri..ok? so let's cekkidout...ihihihihi

Berani untuk memulakan
Jangan takut untuk memulakan langkah dalam perniagaan. Jika anda sudah berani berniaga secara kecil kecilan, mengapa tidak anda berniaga secara serius. Orang yang berjaya selalunya orang yang berani. 
Memang pada mulanya aku TAKUT..takut nak buat biz..tapi bila fikirkan yang aku nie memang dari dulu minat utk berniaga tu ade(siap berangan nak bukak spa, tadika ihihihi), dan tambah plak aku pernah buat biz secara kecil kecilantak termasuk senarai MLM yang aku pernah joined sebelum kawen dulu, dan hubby aku pon ade pengalaman biz kecil2 die jugak..aku rase mcm aku masih suke nak berbisnes..ahahahah kate org "gagal sekali tak bermakna gagal selamanya" kan? lepas pengalaman sendiri pakai korset PB (refer SINI dan SINI) dan kalau carik dekat internet pon memang byk sgt testimonial pasal PB, suami encourage aku untuk buat bisnes nie..aku dah pakai PB, dan aku puas hati, why not aku share tentang korset nie dengan org lain? and lepas dengar biz presentation dari Isma, and aku nampak yang MLM Hai-O nie tak seperti MLM2 yang lain(or mungkin biz plan yang dipresentkan lebih clear dari segi objektif, modal, cara biz nie di jalankan etc) so aku beranikan diri aku untuk cuba..

Berani keluarkan modal
Semua tahu perniagaan adalah satu kerjaya yang mampu memberikan kemewahan, kekayaan harta yang berganda. Tetapi ramaikah yang berjaya dalam bidang perniagaan?  Kejayaan tidak terjadi jika mereka takut untuk keluarkan modal. Oleh itu jangan takut untuk keluarkan modal yang besar untuk perniagaan kerana jika anda bersungguh-sungguh selain mempunyai ilmu dalam perniagaan serta strategi yang betul, anda pasti akan berjaya.


Untuk bab modal nie, mungkin agak sensitif bagi sesetengah orang..Macam aku dulu, ingatkan MEMANG KENE, PERLU DAN MESTI keluarkan modal yang besar..which is puluh2 ribu..tak semestinya..modal ahli pon boleh buat biz nie..even modal kecil pon boleh tau..ikut kemampuan masing2..and untuk yang hanya dapat keluar modal kecil tue, kene usaha lebih sikit laa(ade strategy dan plan tersendiri) kalau memang berazam nak dapat income besar..
Ape yg aku nmpk bila dah join biz nie, advantage dkt kita bila kita dapat kuarkan modal besar nie banyak sgt..macam jual PB nie, ramai org nak beli secara ansuran..rata2 yang tanye semuanya nak beli secara ansuran..bila kate org nak beli secara ansuran tue, automatik kita kene paham yang kita sebagai penjual, kene la kuarkan modal dulu..betul tak? so bila kita dah kuarkan modal(let say modal yang besar tue), dan kita ade customer yang nak beli secara ansuran, every month pon memang kita akan dapat payment dari dorg..kan? so berbaloi tak keluarkan modal yang besar tadi? :)

Berani tanggung risiko
Ada peniaga yang sangat takut rugi. Bagi mereka ia adalah musibah bagi diri mereka. Sebenarnya kerugian bagus diperingkat awal perniagaan kerana dari kerugian kita boleh berfikir secara lebih matang dan lebih berhati-hati terhadap apa yang dilakukan. Belajar dari kesilapan jauh lebih baik dari mengulangi kesilapan yang sama berulangkali. Ini bererti kerugian tersebut mampu mengajar kita untuk berfikir lebih positif dan berjaya.


Yang nie kita as penjual memang kene berani tanggung risiko..macam aku yang pernah joined MLM lain sebelum nie, memang terduduk jugak laa kalau fikirkan kisah2 lama diri kene tinggal oleh upline..dengan RM yang telah dilaburkan..ihihihihi...semua tue sebagai pengajaran utk aku pilih yang terbaik dalam biz nie..ape yang penting kalau kita nak involve dalam biz berangkai mcm nie? bace SINI.. :)

Rajin berusaha
Tiada orang yang malas beroleh hasil. Oleh itu untuk berjaya anda perlu rajin berusaha. Dalam perniagaan sudah tentu anda tidak mahu menanggung rugi selepas banyak melaburkan wang. Kalau tidak mahu rugi anda perlu berusaha keras untuk mendapat keuntungan dalam perniagaan yang diusahakan.


Ok..untuk rajin berusaha nie aku tak boleh pakse korang..aku boleh tolong ingat2kan..ihihihihi..ye laaa kalau diri sendiri takde inisiatif untuk berjaya dalam bisnes, kuar modal besar mane pon tak gune jugak..so, let say korang dah kuar modal besar, dan ade sets dlm tgn, jgn la pergi peruk dlm almari, tapi tak buat promosi atau marketing..once kita dah ceburkan diri dalam bidang perniagaan, kita kene la buat promosi and marketing tentang barang2 yang kita nak jual..jgn kate jual PB je kene buat mende nie, mane2 perniagaan pon..jual baju budak, jual baju menyusu, semua perlukan marketing dan promosi..biar semua org tau kita nie buat bisnes..bila org nampak kita nie memang bg komitmen bagus dkt bisnes yang kita buat, InsyaAllah orang tak takut untuk beli dari kita..dan sekarang nie dkt mana2 pon org boleh jual..blog, FB, twitter, iklan dkt surat khabar, forum2, macam2..kalau dulu nak kene pergi rumah org, ketuk2 pintu jual barang, sekarang mane ade..promote dkt FB, rmi yang bertanya..so takde alasan dah susah nak jual laa..takde org beli laa..mcm2..

Ikut langkah orang yang Berjaya
Jadikan kejayaan orang lain sebagai kayu pengukur untuk anda berjaya. Secara tidak langsung ia menyuntik semangat kepada diri anda untuk berjaya. Paling penting elakkan sikap “hangat-hangat taik ayam” kerana ia pasti akan membuatkan anda kecundang dalam dunia perniagaan.


Yang nie aku suke..memang dari dulu aku slalu skodeng blog2 org yg dah sukses dalam biz ni..ahahaha tapi skodeng je laa..nak mule takut..pastu jeles..apsal die boleh? apsal die dapat buat? apsal die itu? apsal die ini? lepas join biz nie, and nampak cemane biz nie boleh buat kita pon berjaya mcm dorg, aku sentiasa bace kisah2 kejayaan dorg..so automatically aku akan sentiasa motivated..and sentiasa nak berjaya mcm dorg..kalau korang rajin, bace laa..

DSM Ismalina (my direct leader :) )

semoga ape yang dikongsikan hari ni, dapat bantu kawan2 yang masih keliru nak buat biz ke tak..tak kisah la biz jual PB ke, jual baju budak2 ke..skop biznes nie luas..tapi nak berjaya dalam biznes, tips nye still sama..:)

akhir kata, kalau lepas bace my entry nie, rasa nak tau tentang biz nie, atau tentang team FABULOSITY, jangan malu2 utk email me
lola_kynai@yahoo.com
atau call/msg
012-6891643


P.S: Trip to LONDON + PARIS dah nak mula..tak nak ke trip free dari company? :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...