iklan atas

Mari mari mari..

Thursday, May 24, 2012

Biz Motivation: Nak Biz Tapi Takut?

Assalamualaikum..

Hari nie nak share something yang client/customer biase tanye pasal biz nie..Most of the reason nape dorg takut nak mula atau join biz nie sebab TAKUT susah nak jual PB..

TAKUT tu normal - bila kita nak mulakan benda baru , yang diluar zon selesa, memang natural untuk rasa takut :)
Susah nak jual? Takde susah mana pun, sebab:

Produk: Premium Beautiful ni dah 15 years kat pasaran, dah terbukti pun keberkesanannya ..testimonial pun berlambak ada
bila diri sendiri pakai pun, mesti ada kesan tersendiri :)


Rata2 yang pakai korset nie, ada testimonial mereka yang tersendiri..tak semestinya yang berisi je boleh pakai korset nie, yang kurus, wanita lepas bersalin, even lelaki pon boleh pakai..Bila kita dah guna korset nie, baru kita percaya yang produk nie memang dapat membantu masalah kecantikan dan kesihatan wanita..



Ilmu: Kelas disediakan FOC 2 times a week! Leaders pun sentiasa available untuk bantu :)


So far I tak berpeluang lagi nak ke kelas Rabu and Sabtu malam di B32(yang ni jangan ikut, lebih elok kalau kita boleh spend masa untuk ke kelas..InsyaAllah akan cuba utk ke kelas kat B32 tu..amik aura leader)..tapi I appreciate sgt bila my leader DSM Ismalina selalu turun Johor(almost every month), kitorg pun slalu contact thru phone, email, FB just untuk Personal Touch, updates on sales status, dapatkan tips and guideline on the biz and yang paling penting,  whenever I feel down sebab ade yang menghentam, mengutuk or yang tak senang dengan my choice involved in this biz, die selalu berikan kata2 semangat..leaders will always with us..awal2 berjinak2 dengan biz nie, tak dinafikan memang macam2 yang kita akan hadapi..tapi, kita sendiri kena kuat semangat untuk berjaya..and ilmu nie memang penting dalam nak berbiz..ilmu tentang produk, ilmu kepimpinan, ilmu handle clients, customers..even dkt tempat kerja pon kita akan diberi training before kita btol2 boleh handle any task yg diassigned dkt kita kan? so, back to basic, jangan malu nak belajar..tak salah kita bertanya jika kita tak paham, tak sure..malu bertanya sesat jalan..:)



Customer: Yang nilah yang ramai risau, takut takde customer! Let me tell you, as long as you do your marketing, insyaAllah tak akan ada masalah nak jual!

Make yourself visible, kalo even your family and friend pun tak tahu yang you jual Premium Beautiful, macam mana nak jual kan?

Kalau ada yang buat biz ni tapi tak terjual, confirm kurang EFFORT, ILMU and MALAS! cuba fikir, katalah paling teruk jual satu set sebulan...setahun dah boleh jual 12 set! 


Market Premium Beautiful sentiasa ada, sepanjang 11 bulan I buat biz ni, dah lebih dari 50 customer I jumpa…as long as ada kaum wanita, selagi tu ada market…so dun worry!

Lebih-lebih lagi kita ada INTERNET as a tool to market our product :) biz dihujung jari jer…and customer pun worldwide!


Sampaikan yang mintak cash instalment, terpaksa KIV sebab tak cukup set!

Sepanjang 5bulan I buat biz ni, my sets dah hampir habis..yang remaining nie pon dah dibooking oleh client, tinggal fitting, discuss on payment method and wallaaa, abis dah set..kalau nak berbiz, memang kita perlu buat marketing..kalau tak, sape pon tak tau kan? bila kita buat marketing nie, insyaAllah ade je rakan2 luar(yang takde mutual fren FB) akan add kita..sebab dorg nampak, ooo dkt jb nie ade yg jual PB..senang nak pergi fitting, senang nak discuss dan mcm2 lagi..even kawan2 dkt luar JB pon ade yang bertanya pasal PB..ape yang penting, kita yang kene buat marketing sendiri..kita yang kene promote produk yang kita jual...kalau duduk diam je dgn set2 dkt rumah tue, cemane? salahkan upline? salahkan company? adil ke mcm tue? tak kaannn...
Lagipun, ramai wanita dkt luar sana yang nak beli secara ansuran..so memang benefit la kalau kita join this biz and ada available set dlm tgn..senang nak bawak pergi fitting client, senang nak bg installment dkt client..lagipon PB nie memang dapat membantu masalah kesihatan dan kecantikan kita..:)




Masa: Of course, untuk dapatkan rezeki, kita kena usaha sikit - korban masa tu mestilah ada.Yang penting , berbaloi pengorbanan masa tu dengan return yang kita dapat :)
First income bermula dari RM4,500…kalo kena buat kerja sikit dalam 2 jam sehari, berbaloi kan?

Kita kerja kat office pun 9 jam+2 jam journey pegi balik = 11 jam sehari…maybe net income lebih kurang RM3,000 to RM5,000 jugak…
Biz ni bukan biz goyang kaki - tak buat apa2 pun dapat duit…. And macam yang I selalu cakap - just turn your non-productive time to biz time …it's that easy :)

Instead of gossipping, unnecessary chit chat, kurangkan masa bermalas-malasan kat rumah - turn that to something productive!


InsyaAllah masa yang kita korbankan untuk buat biz nie, akhirnya, manis hasilnya yang kita dapat..lagi2 mcm I nie dah hampir 2thn hidup berjauhan dengan suami..suami kerja di Penang, I pulak kerja di Johor..So, tak salah rasenye I berkorban untuk buat biz nie(buat masa nie part-time), insyaAllah bila tiba masanya, akan fokus untuk full-time pulak..hidup jauh2 mcm nie, tak seronok..sian anak..sian mak anak..ahahahahaha..and lagi satu, bukan biz goyang kaki, join biz org atas dpt duit ke ape ke..jgn salah konsep..biz nie, kau jual, kau dpt laa bonus..kau duduk je, kau tak dpt pape..paham? ihihihihih..


and lagi satu, jangan salah pilih group kalau kita nak join biz nie..macam I before join Hai-O, pelbagai jenis biz yang I dah cuba..dari modal yang kecik saaammmpaaaiiilaaaa modal yang besar..ape jadi lepas join? nadaaaa..modal ke mane..upline ke mane..bonus pon tak pernah dapat..trauma? yes..mule2 bila diperkenalkan dengan biz nie, memang trauma..memang takut pisang berbuah byk2 kali..ihihihihihi...kalau nak dikire modal yang telah dilaburkan untuk biz2 sebelum nie, memang terduduk jugak..ralat sebab kene tinggal? sangat ralat..sangat sedih..sangat rase tertipu..same mcm org luar sane yang maybe ade history mcm nie..

TAPI, bila dah pakai PB and dpt results kesihatan yang alhamdulillah, and setelah berbulan2 jugak skodeng team Isma nie dkt FB..(Fabulosity team) ahahahaha..mase tue memang yang paling aktif berbiz selain Isma ialah Wani, Fairuz and Wife die Erfa(ingat lagi mase tue Erfa tengah mengandung, tapi sekarang die dah capai tahap ke3 dalam biz nie..), and ade lagi beberape lagi team yang dah join group Isma, rase mcm best sgt tgk group nie..dari segi pencapaian sales, motivation, awards dan mcm2 lagi..especially dari segi relationship..

serius, yang nie memang I sendiri tak boleh nak nafikan relationship between teammates adalah mcm ahli keluarga..saling bantu membantu, saling support each other, and dorg dkt KL slalu gi makan same2..ihihihihih..takpe t kita organize BBQ dkt JB plak ok? dkt rumah Fai..ihihihih..(suke2 je nak organize dkt rumah org ihihihihi) and thank you so much to Isma sebab byk tlg fittingkan my clients yg dkt KL tue..kali nie, I tak terdetik pon perasaan rugi join biz nie, sebab InsyaAllah our relationship as a family nie akan berkekalan hingga bila2..Thanks Isma..and team fabulosity jugak..ohh bawah nie contoh2 la yang I boleh bg so that org luar tau cemane kukuhnya team Fabulosity nie..jangan risau kalau takut ditinggalkan ke ape..





Note: 
Credit untuk Isma for her FB post





Credit juge untuk FB Hazawani, Erfa and Fairuz :)



akhir kata, kalau lepas bace my entry nie, rasa nak tau tentang biz nie, atau tentang team FABULOSITY, jangan malu2 utk email me
lola_kynai@yahoo.com
atau call/msg
012-6891643


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...