iklan atas

Mari mari mari..

Thursday, June 12, 2014

Checklist check defect rumah baru

Assalamualaikum..

rumah baru? mmm alhamdulillah..rumah yang dibeli tahun lepas dah siap sepenuhnya..
kunci rumah pon baru dapat last 2weeks..and now everyweek asek melawat rumah je kerjanye..
ihihihihih..nak ukur laa..check defect lah..test bocor ke tak..tgk cat kopek ke tak..macam2..

alang2 en suami pon dah pindah mersing, so senang lah kerja aku di hari minggu bab2 rumah ni..mane reti nak check tile laah..tangga laahh..dinding laaahh..ihihihihih..aku jd mandor, salin je ape yg en bos ckp defect..ihihihihih..

oklaa..hari ni saje je nak share serba sedikit ape yg boleh dibuat lepas dapat kunci rumah tu..korang nak masuk umah bagi salam, azankan rumah ye..harap2 takde yang menumpang..

1) check tile 
tak kesah toilet, lantai, dinding yang ade tile, en suami la tukang ketok..tok tok tok..kalau kosong simen tak banyak, bunyi die pelik sikit..kalau ok, ok je bunyi..ahahahaha aku layankan je sbb dengar mcm same je semua..ihihihiih..kebetulan ada abg kontraktor umah tu pon ada sekali datang rumah, biasala nak tanye kot2 nak renovate ke ape ke kan..die pon tlg checkkan..so far tile takde masalah..ok semua..

2) check dinding crack and cat
mcm aku jd tukang check crack dinding..and cat terkopek ke tak..so far umah kitorg byk defect dinding ada crack..frust gak sbb crack bukan sikit..panjang2 siap bersambung..cat plak check cat2 dekat tepi tingkap, pintu, atas siling, pagar luar, dinding tepi kat luar umah..kot2 terkopek..so kalau ada yang terkopek tu, catit dalam buku..

3) kebocoran
haaa yang ni paling penting..korang bukak air dalam toilet tu, before tu selotape dulu semua saluran air biar air ala2 bertakung..tinggalkan la sehari tgk ada bocor tak dkt siling2 umah..mcm kitorg bukan setakat ada bocor, dinding bilik ada yang lembap2, lantai stor tingkat bawah pon sama lembap..mmm so kene report laa suh dorg checkkan sistem air/paip ke ape yang berkaitan..aku frust gak sbb bilik bawah tu, dinding die ada mcm kulat2..ehh sempat plak kulat ni bertapak..pitam kejap ahahahhaha..

4) check tingkap2
rumah kitorg byk tingkap..tingkap plak jenis besar2 panjang2 lagi tinggi dari aku..ihihihihi..so, check laa ok ke tak bila bukak tingkap..bersilang ke tak dgn tingkap sebelah..cermin ok ke tak..

5) check kunci2 rumah
ni pun penting..bergugus2 kunci yang korang dapat tu, haaa wat la game fear factor dgn anak korang sapa dapat bukak kunci dengan betul..then dah test kunci ok, note kan no kunci utk bilik ape..so senang nanti korang tau laa ape nak buat dengan kunci tu nanti..

6) sliding door
sliding door pon nak kene check..try kunci dari luar, dari dalam, ok tak engsel(engsel ke kunci yang mcm cangkuk tu? ) die..bila kunci, cuba slide kan pintu tu, tgk terbukak tak sliding door korang..errr harap korang memahami ape yang cuba aku sampaikan ehh uhuhuhuhuhh..

7) tempat parking kereta
ni pon korang tgk ok ke tak bila masukkan kereta..mcm kereta standard persona kitorg, bumper depan jejak lantai masa nak masuk parking..so note kan as defect..tu kereta standard takde tukar2 ape pon..kalau kete lowered mmg takle masuk kot umah tu ihihihihiihh...

8) bersihkan umah bila ada kekotoran
mmm ok yang ni tambahan dari aku..sepanjang aku visit umah, takde masalah kekotoran lain pon dkt umah tu..ye laahh rumah baru siap, semua org masuk keluar kontraktor la ape la kan..masuk pon pakai kasut, habuk2 debu semua ada..paham..tp, bila ada kekotoran yang mencurigakan tu, bersihkan lah..uhuhuhuh..ape maksud aku yang mencurigakan tu? emm bila ada najis yang ditinggalkan di penjuru2 bilik rumah korang..or kat mana2 je lah..aku bukan curiga ape..rumah berkunci..berfikiran baik aku bayangkan binatang yang meninggalkan sisa..tapi kalau sisa2 yang ditinggalkan tu elok2 je dkt penjuru2 bilik, aku jd skeptikal sikit..so, plan hujung minggu ni aku and husband nak buat proses pembersihan rumah sikit laa..buang sisa2 kuning masam tu..

dah siap2 salin semua defect bagi setiap ruang, setiap bilik, sila lah buat aduan dekat pemaju rumah korang..aku dah hantar form lastwik kalau tak silap, rumah aku giliran yang ke 74..sekarang ni dorg tgh buat report yang ke 55..perrghh..perrgghh..tapi takpe..

oklaa..aku rasa tu je laa setakat ni sharing is caring dari aku yang kejap ade kejap takde ni..sekarang pon tgh sebok nak survey brg2 lampu, kipas, meja, katil, mesin basuh, peti sejuk, tilam, bantal, semua nak tgk sbb kitorg ni sehelai sepinggang lagi..ape2 pon takde sbb dari zaman lepas kawen pon duduk umah mak aku..so, semua baru nak mula balek..nasib banyak hadiah2 kawen periuk, pinggan, blender, gelas, set cawan, lesung batu pon ada siap 2bijik lagi lesung batu aku dapat..ihihihiihih..

errmmm aku ni satu je masalah tak reti2 nak deco2..ikut mata aku nak yg old school ala2 tradisional nye konsep..tapi en suami plak nak ala2 moden..mmm..mmm..tak sehati berdansa betul ihihihihihihi..

oklaa..tq sbb sudi baca blog picisan ni..doakan semua urusan famili kami dipermudahkan dari a-z ye kawan2..tak rushing pon nak masuk rumah baru, tp bila dah stat nak renovate design bla2 ni mcm seronok la plak..ihihihihihih.. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...